Αυξάνεται η επιρροή των Μαθηματικών σε οικονομία και κοινωνία

Επιστημονική μελέτη έδειξε ότι στη Γαλλία το 13% των μισθωτών και το 18% του ΑΕΠ εξαρτώνται άμεσα από τα μαθηματικά

Δεν πρόκειται για την «αγάπη της γεωμετρίας», όπως θα έλεγε η Σώτη Τριανταφύλλου, αλλά για τη «λειτουργική των μαθηματικών» εν γένει. Στη Γαλλία το 18% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος και το 13% των μισθωτών θέσεων εργασίας (μιλάμε για 3,3 εκατ. μισθωτούς) επηρεάζονται άμεσα από τα μαθηματικά, σύμφωνα με μια μελέτη δημοσιεύθηκε την Τρίτη. Στόχος της μελέτης ήταν να δείξει τον ολοένα και αυξανόμενο ρόλο των μαθηματικών στην οικονομία της Γαλλίας.

Η μελέτη εκπονήθηκε από το γαλλικό Εθνικό Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών (CNRS) για λογαριασμό της Υπηρεσίας για τα μαθηματικά σε διάδραση με την επιχείρηση και την κοινωνία (Amies), αφορά στοιχεία του έτους 2019 και ήταν η δεύτερη με το αντικείμενο αυτό, μετά από εκείνη η οποία είχε δημοσιοποιηθεί το 2015 με στοιχεία του έτους 2012. Η σύγκριση των δύο μελετών έδειξε ότι ο αντίκτυπος των μαθηματικών στη διαμόρφωση του γαλλικού ΑΕΠ αυξήθηκε τα χρόνια αυτά στο 16% έως 18% – ποσοστά συγκρίσιμα με τα αντίστοιχα στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Η σύγκριση των δύο μελετών έδειξε επίσης ότι οι θέσεις εργασίας στη Γαλλία που συνδέονται άμεσα με την εφαρμογή και τη χρήση των μαθηματικών αυξήθηκαν την επταετία από το 2012 έως το 2019 από τα 2,4 στα 3,3 εκατομμύρια. «Η οικονομική ισχύς της Γαλλίας βασίζεται περισσότερο από ποτέ στη μαθηματική της ισχύ. Έχουμε ένα προβάδισμα που είναι απαραίτητο να διατηρήσουμε», υπογραμμίζει ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Μπρουνό Λε Μερ, ο οποίος υπογράφει τον πρόλογο της νέας έκθεσης του CNRS.

Υγεία, Δικαιοσύνη, στέγαση

«Η μελέτη επιβεβαιώνει τη σημαντική επίδραση των μαθηματικών στην απασχόληση και την προστιθέμενη αξία», σχολίασε ο διευθυντής του Εθνικού Ινστιτούτου Μαθηματικών Κριστόφ Μπες παρουσιάζοντας την έκθεση την Τρίτη. Τα ευρήματα της έκθεσης θα τεθούν επί τάπητος και θα αναλυθούν στο Συνέδριο των Μαθηματικών που θα διεξαχθεί από τις 14 έως τις 16 Νοεμβρίου στο Παρίσι. Σκοπός του Συνεδρίου είναι να συνταχθεί ένας κατάλογος που θα καταγράφει τις νέες ανάγκες σε ό,τι αφορά τη χρήση των εφαρμοσμένων μαθηματικών στη Γαλλία και την υποβολή προτάσεων για την καλύτερη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων που αυτά προσφέρουν.

Η μελέτη βασίζεται σε ανάλυση τεκμηρίωσης, σε συνεντεύξεις με ερευνητές, με βιομήχανους και εμπειρογνώμονες και επίσης στην επεξεργασία στατιστικών δεδομένων που προέρχονται κυρίως από την επίσημη Στατιστική Υπηρεσία της Γαλλίας, INSEE. Οι τομείς που καθίστανται πλέον απαραίτητα τα εφαρμοσμένα μαθηματικά γίνονται όλο και περισσότεροι: ψηφιακές προσομοιώσεις, κρυπτογραφία, στατιστικές, μοντελοποίηση…

«Η χρήση και η επίδραση των μαθηματικών δεδομένων στην καθημερινή ζωή αυξάνεται διαρκώς», δήλωσε η διευθύντρια του Amies Βερονίκ Μομ-Ντεσάν. Όσον αφορά την έρευνα σε σχέση με εταιρείες, Η Μομ-Ντεσάν σημείωσε τις ολοένα και αυξανόμενες σε αριθμό συνεργασίες στους τομείς της υγείας και της θερμικής διαχείρισης κτιρίων.

Ελλείμματα κατάρτισης

«Μία από τις προκλήσεις του άμεσου μέλλοντος θα είναι η ανταπόκριση σε μια αυξανόμενη ανάγκη για ενδιάμεσες δεξιότητες στα μαθηματικά», σημείωσε εξάλλου ο Κριστόφ Μπες του Εθνικού Ινστιτούτου Μαθηματικών. Θα αξιοποιηθούν δηλαδή άτομα ικανά να ερμηνεύουν καθημερινές ροές δεδομένων και δεικτών για να καθίσταται εφικτή, για παράδειγμα, η εκμετάλλευση των δυνατοτήτων της τεχνητής νοημοσύνης στα δικαστήρια .

«Υπάρχουν κατά καιρούς νέες ανάγκες για μαθηματικούς προκειμένου να εργαστούν στους τομείς επεξεργασίας των δεδομένων και ως εκ τούτου δημιουργούνται επιπρόσθετες ανάγκες για κατάρτιση των ατόμων που ήδη εργάζονται», σημείωσε ο συντονισστής του Μαθηματικού Συνεδρίου Στεφάν Ζαφάρ.

Ένα ανησυχητικό εύρημα της μελέτης του CNRS είναι πάντως η έλλειψη δεξιοτήτων στα εφαρμοσμένα μαθηματικά παρά την αύξηση κατά 6% ετησίως του αριθμού των μαθητών που επιλέγουν να σπουδάσουν την επιστήμη αυτή. «Ταυτόχρονα παρατηρείται μείωση του αριθμού των εκπαιδευτών στις σύγχρονες εφαρμογές των μαθηματικών, κάτι που μεταφράζεται σε μικρότερη ικανότητα εκπαίδευσης στον τομέα», σημείωσε ο Κριστόφ Μπες.

Πηγή: www.ot.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.