1. Ο τετραγωνισμός του κύκλου, να κατασκευαστεί με χάρακα και διαβήτη τετράγωνο εμβαδού ίσο με το εμβαδόν δοθέντος κύκλου.2. Ο διπλασιασμός του κύβου, να κατασκευαστεί με χάρακα και διαβήτη κύβος όγκου διπλάσιου του όγκου δοθέντος κύβου.3. Η τριχοτόμηση γωνίας, να χωριστεί με χάρακα και διαβήτη δοθείσα γωνία σε τρία ίσα μέρη.
Γεωμετρικά σημαίνει ότι στη λύση επιτρέπεται η χρήση μόνο ευθειών και κύκλων. Οι Αρχαίοι Έλληνες έλυσαν όλα τα παραπάνω προβλήματα χωρίς όμως τον περιορισμό η κατασκευή να γίνει με χάρακα και διαβήτη, δηλαδή εκτός από ευθείες και κύκλους στη λύση χρησιμοποίησαν και άλλες καμπύλες. Από τότε που τέθηκαν τα παραπάνω προβλήματα πέρασαν περισσότερα από δύο χιλιάδες χρόνια ώσπου οι μαθηματικοί να καταφέρουν να αποδείξουν ότι τα προβλήματα αυτά δεν λύνονται μόνο με χάρακα και διαβήτη. Οι αποδείξεις στηρίχτηκαν στην ανάπτυξη της Αναλυτικής Γεωμετρίας και της Άλγεβρας. Συγκεκριμένα, η απόδειξη της αδυναμίας λύσης με χάρακα και διαβήτη του προβλήματος του τετραγωνισμού του κύκλου δόθηκε από τον Lindemann το 1882, του διπλασιασμού του κύβου από τον Mobius το 1829 και της τριχοτόμησης της γωνίας από τον Wantzel το 1837.
1. Ο τετραγωνισμός του κύκλου
Ο τετραγωνισμός του κύκλου, δηλαδή η εύρεση του εμβαδού του κύκλου απασχόλησε τους μαθηματικούς από την εποχή των Αιγυπτίων και Βαβυλωνίων, Πολλοί είναι οι Έλληνες μαθηματικοί που ασχολήθηκαν με τέτοια προβλήματα και που σε αρκετές περιπτώσεις τα έλυσαν. Μερικοί από αυτούς είναι Αναξαγόρας από τις Κλαζομενές(499-428 π.Χ.), Ιπποκράτης ο Χίος, Αντιφών ο Βρύσωνας(5ος αιώνας π.Χ.), Δεινόστρατος(4ος αιώνας π.Χ.) που χρησιμοποίησε την τετραγωνίζουσα(μια μη αλγεβρική καμπύλη) για να τετραγωνίσει τον κύκλο και Αρχιμήδης(287-212 π.Χ.). Ο Αρχιμήδης χρησιμοποίησε την επίπεδο έλικα για να τετραγωνίσει τον κύκλο. Επίσης με την μέθοδο Εξάντλησης του Ευδόξου ο Αρχιμήδης χρησιμοποιώντας εγγεγραμμένα και περιγεγραμμένα κανονικά πολύγωνα σε κύκλο, απέδειξε ότι το εμβαδόν ενός κύκλου ισούται με το εμβαδόν ενός ορθογωνίου τριγώνου που η μία κάθετη πλευρά είναι ίση με την ακτίνα και η άλλη με την περιφέρεια του κύκλου. Με το θεώρημα αυτό ο τετραγωνισμός του κύκλου ανάγεται στην προσπάθεια να βρεθεί ο λόγος της περιφέρειας του κύκλου προς την διάμετρο, που σήμερα συμβολίζεται με το π. Ο στόχος του βιβλίου του Αρχιμήδη Κύκλου Μέτρησις είναι να υπολογίσει αυτόν το λόγο χρησιμοποιώντας εγγεγραμμένα και περιγεγραμμένα κανονικά πολύγωνα σε κύκλο. Η μέθοδος αυτή του Αρχιμήδη χρησιμοποιήθηκε αργότερα από Άραβες, Ινδούς και Ευρωπαίους μαθηματικούς για τον υπολογισμό του π με συνεχώς μεγαλύτερη ακρίβεια, χρησιμοποιώντας κανονικά πολύγωνα με όλο και περισσότερες πλευρές.
2. Ο διπλασιασμός του κύβου
Το Δήλιο πρόβλημα απόκτησε δημοσιότητα όταν το ανέφερε, σε μια τραγωδία o βασιλιάς της Κρήτης Μίνως διαμαρτυρόμενος γιατί το κενοτάφιο, που προοριζόταν για το γιο του Γλαύκο, ήταν πολύ μικρό για βασιλικό μνημείο και απαιτούσε το διπλασιασμό του όγκου του χωρίς να αλλάξει το κυβικό του σχήμα.
3. Η τριχοτόμηση γωνίας.
Το πρόβλημα της της τριχοτόμησης γωνίας ζητά να χωριστεί δοθείσα γωνία σε τρία ίσα μέρη. Και σε αυτό το πρόβλημα δόθηκαν πολλές λύσεις από διάφορους μαθηματικούς που χρησιμοποιούσαν πάντοτε και άλλες καμπύλες εκτός από ευθείες και και κύκλους. Ο Ιππίας χρησιμοποίησε μια μη αλγεβρική καμπύλη την οποία χρησιμοποίησε και ο Δεινόστρατος για να λύσει το πρόβλημα του τετραγωνισμού του κύκλου. Ο Αρχιμήδης έδωσε δύο λύσεις, η πρώτη χρησιμοποίησε μια τεταρτοβάθμια καμπύλη και η δεύτερη μια μη αλγεβρική καμπύλη, την επίπεδη έλικα. Ο Νικομήδης τριχοτόμησε την γωνία με την κογχοειδή καμπύλη με την οποία έλυσε και τον διπλασιασμό του κύκλου.
Πολυ ομορφες ιστοριες, αλλα και πολυ γνωστες. Υπαρχουν δεκαδες ανοιχτα προβληματα της ευκλειδιας γεωμετριας στα οποια δεν αναφερεται κανενας ιστοτοπος στην Ελλαδα, παρα μονο εξω. Παλι καλα που υπαρχει ο αυτοματος μεταφραστης για να πληροφορουμαστε. Θα προτιμουσα ομως να τα δω εδω. Για ποσο καιρο ακομα θα παραμεινουμε προσκολημενοι στους αρχαιους;
Ευχαριστω για τη φιλοξενια
Το μόνο που έχει απομείνει για την Ελλάδα, και μπορούμε καλλίτερα από άλλους να ερευνήσουμε και να αξιοποιήσουμε. !
Σχ.: http://www.stefanides.gr/pdf/D%3d5%2c083FOUR_1.pdf
– http://www.stefanides.gr/pdf/QRT7A16_64BYPI_1.pdf-
– https://www.linkedin.com/pulse/generator-polyhedron-platonic-eucleidean-solids-panagiotis-stefanides/ –
– https://www.linkedin.com/pulse/generator-polyhedron-panagiotis-stefanides-finalist-2017-stefanides/ –
Π.Χ.Στεφανίδης
http://www.stefanides.gr
ΠΟΛΎ ΕΝΔΙΑΦΈΡΟΝ ΘΈΜΑ , ΣΕ ΜΙΑ ΕΠΟΧΉ ΠΟΥ ΜΌΝΟ ΤΑ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΆ ΣΌΟΥ ΠΡΟΒΆΛΛΟΝΤΑΙ.
ΣΧ.: http://www.stefanides.gr/Html/Classical_Problems_et_Alii_with_Web_Links.html —
– http://www.stefanides.gr/Html/piquad.html –
– http://www.stefanides.gr/Html/Nautilus.html
– http://www.stefanides.gr/Html/why_logarithm.html
– http://www.stefanides.gr/Pdf/artsymposium.pdf
– http://www.stefanides.gr/Html/GOLDEN_ROOT_SYMMETRIES.html
– http://www.stefanides.gr/Pdf/CONFERENCE_NATIONAL_RESEARCH_INSTITUTION_GREEK.pdf
– https://www.linkedin.com/pulse/iet-innovation-awards-2017-finalist-panagiotis-panagiotis-stefanides/
Ευχαριστώ
Π.Χ.Στεφανίδης
panamars@otenet.gr
http://www.stefanides.gr